четвер, 29 грудня 2016 р.

Олімпіади

                                    ОЛІМПІАДА
         Історія                                                         №4
                                      8 клас

1.Історики називають культуру Середньовіччя «культурою жестів».
Визначте, що означають наступні жести:
А) васал вкладає свої руки в руки васала;
Б)знатний рицар вдаряє мечем пласким боком по плечу юнака;
В) рицар кидає рукавицю;
Г) рицар повязує на руку шарф дамі;
Д) людина кладе руку на Біблію.                                   

2. Опрацюйте уривок з історичного джерела (а) та історичну довідку (б) і дайте відповіді на поставлені запитання.
а) «Характерною рисою міського життя була цехова організація. Відповідно до загальноєвропейських зразків населення українських міст об’єднувалося в цехи:   зброярів, будівельників, шевців, аптекарів. Кожен цех мав свій статут , органи управління на чолі з виборними «цехмайстрами».Перша згадка про існування цехової організації в українських землях датується 1386р. – у грамоті йдетьсяпро цех шевців Перемишля.»
Пригадайте, що являли собою цехи у Західній Європі?
Розкрийте суть цехової організації.
Чи було майбутнє в цехових організаціях? Свою думку обгрунтуйте
б) «Князь Василь -  Констянтин Осторзький – видатний український політичний і культурний діяч, володів великими маєтками на Волині, Київщині, Поділлі, Галичині. Був Володимир – Волинським старостою , київським воєводою і сенатором.Один із найбільших впливових постатейтого часу , послідовно захищав політичні права українців. Уславився культурно – освітньою діяльністю, підтримував православну церкву, опікувався книгодрукуванням.»
Як ви гадаєте, чому К. Острозького називали « некоронованим королем руським»?
Чи можна назвати маєток К. Острозького провідним осередком духовного життя тогочасної України? Чому?
Яке значення має його діяльність для збереження самабутності української нації?                                                      

3. Розв’яжіть хронологічне рівняння, виконавши відповідні дії з числами, роками, коли відбулись перераховані події:
До дати битви на Каталунських полях + дату коронації Міндовга  - кількість мов, якими володів Ярослав Осмомисл – дату битви на Косовому полі  + дату першої літописної згадки про Львів – дату офіційного затвердження Папою Римським ордену єзуїтів + дату першої літописної згадки про Москву + дату хрещення Хлодвіга – дату (століття) появи грецьких колоній на узбережжі Чорного і Азовського морів =  дата з історії України.
___ + __ - __ - __ + __ - __ + __ + __ - __ = Х

Назвіть подію , що відбулася в цей рік.                       

4.Портретна галерея.
Впізнай історичного діяча. Одним реченням доповни його характеристику.
а) Він походив зі старовинного дворянського роду . Його батько брав з собою в плавання з дитячих літ. Цей мореплавець отримав від короля Португалії три кораблі з екіпажем на 170 чол.  Кораблі до походу готував Бартоломео Діаш. Він знайшов те, чого Кристофор Колумб не зміг знайти.
б) Він народився у бідній дворянській сімї. В юності він навчався в знаменитому іспанському університеті м. Саламанка, але університет довелося залишити . Авантюрист, шукач пригод, підкорив Мексику.
в) Син волинського князя Мстислава, об’єднав Галицьке князівство з Володимиро – Волинським, брав активну участь в політичних подіях Угорщини, Польщі, Візантії та інших сусідніх держав.
г) Український князь, рід ведеться від одного з синів хана Мамая , мріяв про створення окремої держави з українських, білоруських  і руських земель, що входили до складу Литви. Разом з братами Іваном і Василем підняв повстання проти польсько – литовської  шляхти, яке зазнало поразки.
д) Богослов, автор догмату «Про божествене визначення», згідно з яким людина не може змінити вибір Бога. На основі його вчення склалась ще одна протистантська церква.
е) Він ватажок народного антифеодального повстання в Україні та Білорусії, що зазнало поразки. До образу народного героя 1594 – 1596 рр., неодноразово зверталися у своїй творчості  Т. Шевченко та К. Релєєв.
                                                                                              
5. Заповніть таблицю: «Лютер і Мюнцер: два варіанти Реформації» Зробіть висновок.

  Критерії
     М. Лютер
  Т. Мюнцер
            Мета


         План


   Діяльність


     Наслідок



                                                                                                     

6.    Заповніть пропуски.
Політичні та моральні цінності запорожців включали: демократизм, який означав........; рицарські чесноти, якими для козаків були ......;  принципи козацького товариства, що означали ......; соціальні та політичні ідеали, під якими козаки розуміли....  .
Політичний і військовий устрій Війська Запорізького давав готовий зразок для ..........  .                                                  

7.Встановіть відповідність :

   А.   Між датою , подією та її учасниками.
А) 1596р.;   1.Куруківська угода;                  а) Іпатій Потій;
Б) 1625р.;    2.Пилявецька битва;                  б)М. Дорошенко;
В) 1649р.;    3.Битва під Берестечком;          в)П. Сагайдачний;
                    4. Битьва під Зборовом;              г) К. Терлецький;
                    5. Берестейська церковна унія;  д)Б. Хмельницький;
                                                                          е) Я. Вишневецький;
                                                                         є) Ян Казимир;
                                                                         ж) С. Наливайко;
                                                                       з) С. Конецьпольський;
                                                                        и) Іов Борецький;
                                                                         і) Сигизмунд 111.

Б.  Між князями , роками їх правління і кочовими племенами, з якими їм довелося вести боротьбу.
1.Олег Віщий;                  А.авари;                    а) 980 – 1015рр.;
2.Ярослав Мудрий;         Б.монголо-татари;    б) 882 – 912рр.;
3. В. Мономах;                 В.печеніги;               в) 1019 – 1054рр.
4.Данило Галицький      Г. половці;                   г) 1113 – 1125рр.
                                         Д. хазари;                    д) 912 – 945рр.;
                                                                              е) 1238 – 1264рр.
                                                                                     
8.Побудуйте кросворд   . У виділених клітинках отримаєте термін . Дайте його визначення.


1. Ця посада була не лише у Війську Запорозькому, але й у князівстві Литовському й королівстві Полькському. 2. Грамота, головна форма документів в Українській державі другої половини 17 – 18 ст., яку видавав гетьманський уряд та полковники. 3. Адміністративний орган управління містом , яке мало грамоту на самоврядування. 4. Самоврядування певної частини держави. 5. Стан держави , яка не бере участі у війні , не надає жодній стороні воєнної допомоги. 6.Зображення божества , що є обєктом релігійного поклоніння.  7. Релігія, створена Заратрустрою, поширена в давнину і за середньовіччя в ряді країн Близького і Середнього Сходу. 8. Великий землевласник в Україні в 16 – 17 ст.                                                                

9.На контурній карті (карта додається)використовуючи різні види штрихування , позначте:
а) територію Османської імперії та залежних від неї держав;
б) територію Московської держави станом на 1649р.
в) кордони Речі Посполитої станом на 1569р.
г) фортецю Кодак і територію Запорозької Січі, підпишіть їх назви.
д) назву міст , про які  в історичних джерелах сказано : «упир, що пє руську кров»  , «замигали вогнями у вікна сералю».
е) сучасну українську територію, котра ввійшла до складу Галицько – Волинської держави у період правління князя Лева Даниловича.                                                                         





          






1 коментар: